Att lyckas på Instagram

Instagram är en plattform många företag satsar på idag. Oavsett om man försöker marknadsföra en ny produkt eller bara bygga upp sitt varumärke kan Instagram vara en av kanalerna för detta. Men det gäller att använda plattformen på rätt sätt.

Använda hashtags

Att engagera besökare, få dem att interagera med innehållet och även sprida det vidare kan ge väldigt bra resultat. En av de enklaste metoderna för att hjälpa till med detta är att använda hashtags. På så sätt kan man enkelt följa en konversation och även hitta nya potentiella kunder längst vägen. Genom att söka på de hashtags man skapar eller deltar i blir det enklare att hitta andra som talar om ens varumärke och andra som kanske kan vara intresserad av det.

Högkvalitativa bilder

Instagram är väldigt visuellt fokuserat och högre kvalitet i bilderna kan absolut göra skillnad. Detta betyder dock att man behöver lägga ned lite mer tid på varje bild. Titta runt på sajter som Cyberphoto efter en riktigt bra kamera och investera även i ett bra redigeringsprogram. Tänk dock på att kvantitet kan få kvaliteten att lida. Lägg därför inte upp för många bilder varje dag, en kan ofta räcka.

Var regelbunden

Att publicera sina inlägg omkring samma tid varje dag kan göra mer skillnad än man tror. Även om mycket är helt undermedvetet kommer ens besökare börja förvänta sig att nya bilder och content dyker upp en viss tid om man hela tiden håller sig till en schema. Och med fler användare som kan ta del av detta när det först läggs upp betyder också att fler kan interagera och engageras av innehållet.

Våga stå ut

På en plattform som har omkring en miljard aktiva instagramanvändare är det lätt att försvinna i mängden. Men genom att våga stå ut och göra något annorlunda från ens konkurrenter kan man öka chansen att faktiskt fånga sin målgrupps uppmärksamhet.