Stora företag som är aktiva på sociala medier

I dagens klimat för företag och olika industrier är det i det allra närmaste ett måste att man är aktiv på alla de olika sociala medierna där nuvarande och potentiella kunder håller till. I princip alla stora företag som håller på med försäljning har valt att ha en helt egen strategi när det kommer till marknadsföring på sociala medier. På så vis har de kunnat sätta tydliga mål och instrument för mätning av hur effektiv en viss kampanj är på sociala medier, till exempel en reklamkampanj eller en viss annons på till exempel Facebook, som är det största och mest populära sociala nätverket i hela världen.

Under januari förra året presenterade Statistiska Centralbyrån data från en undersökning om företagens användning av it 2013. Där konstaterade man att andel företag med minst 10 anställda som i viss utsträckning använder datorer och internet ökat från 52 till 72 procent under de senaste 10 åren. Praktiskt taget alla företag inom finansiella- och informationsområden har anställda som använder internetanslutna datorer, men bara runt hälften av företag inom byggnadsbranschen och hotel- och restaurangbranschen har det.

Bland företag med färre än 10 anställda är det bara omkring 28 procent som använder sig av sociala media, men ser man till större företag med minst 250 anställda ökar andelen till 69 procent. Detta beror mycket på vilken bransch företaget bedriver sin verksamhet i, de som är mest representerade är företag inom information och kommunikation med 77 procent, minst representerade är byggnadsindustrin med endast 20 procent.

Man ser väldigt många stora företag som använder sig av olika sociala nätverk. H&M finns representerade på Facebook, så även IKEA Man ser också att många företag som håller på med underhållning är väldigt aktiva på de sociala nätverken. Facebook och andra nätverk är ett bra sätt för företag att snabbt nå ut till sin kundkrets med olika erbjudanden och tävlingar.

Det är även många större företag som väljer att inte bara ta ut en annons eller skapa en viss typ av kampanj i de sociala medierna med det enda syftet att sälja något. Många företag söker även efter nya medarbetare  eller partners på exempelvis Linkedin, och hoppas på detta vis kunna inrikta sin sökning utefter vilka olika typer av personligheter och kompetenser.

De kan alltså redan i annonsstadiet skräddarsy vem som får ta del av jobberbjudandet. Oavsett vilket syfte man har med att få ut sitt namn till allmänheten och marknadsföra sitt företag, är de sociala medierna en stark kraft som man bör använda sig av.

Ett annat sätt för företag att synas är att finnas med i så kallade guider eller portaler där någon har samlat ihop flera olika aktörer från samma bransch. Man skulle kunna kalla det lite en tjänster och varornas version av Linkedin eftersom man där kan hitta just den som tilltalar en mest. Exempel på en sådan sida är Cino.se som har riktat in sig på att samla stora onlinecasinon på samma ställe och ge recensioner på både deras spel så som blackjack, poker och roulette, samtidigt som man berättar och informerar om aktörerna.