Rekrytera med hjälp av sociala medier
Rekrytering är något många företag kämpar med, och det är knappast ett nytt fenomen. Inte nog med att det kan vara svårt att hitta passande medarbetare för många jobb, det görs inte lättare av att många företag inte har de bästa kunskaperna för att genomföra anställningsintervjuer och anställningsprov. Just nu tänkte vi dock fokusera på möjligheten att rekrytera med hjälp av sociala medier.
Över hela den svenska befolkningen uppskattas 64 % finnas på Facebook, men beroende på vilket åldersgrupp man fokuserar på kan detta antal stiga så högt som 80 eller till och med 90 %. Tittar man även på LinkedIn hittar man omkring 22 % av svenska folket där. Allt detta betyder att det inte bara finns bra möjligheter för att nå ut till potentiella nya kunder utan även potentiella nya medarbetare.
Eftersom det är så vanligt för företag att skaffa sig en närvaro på platser som Facebook har man ofta redan tydliga kanaler att skicka ut information om möjliga nya eller lediga positioner på företaget. På en sajt som Facebook når man ju således ut till en stor variation av personer med olika bakgrund och erfarenheter. Och då LinkedIn har en funktion vid namn ”Lägg upp ett jobb” är det ju klart och tydligt varför även detta är ett perfekt ställe att annonsera jobb man kan erbjuda.
Effektiviteten av detta kommer naturligtvis beror på ett par faktorer. Till exempel är ju högre positioner alltid svårare att tillsätta, och även om man kan nå ut till väldigt många via sociala medier kan man fortfarande få bättre resultat genom att använda sig av konsulter som Headagent när man vill tillsätta chefspositioner och liknande.
Väljer man att söka genom social media kan det vara fördelaktigt att försöka spåra resultatet av dessa för att bättre förstå sig på hur man kan använda dessa kanaler i framtiden. Ett smart tips är därför att följa upp detta genom något som Google Analytics.