Vilka företag passar på vilka sociala medier?

Det är inte alla företag som passar på sociala medier. En del kommer att få dålig respons om de börjar marknadsföra sig på Facebook eller Twitter.

Facebook

Den absolut populäraste sajten att marknadsföra sig på, men det är inte alla som får goda resultat. Vilka är mest lämpade på Facebook?

Först skulle vi säga mäklare och verksamheter däromkring. Många personer sitter och tittar på bilder på andra personers hem, stugor och lägenheten och blir sugen att byta upp sig. Att visa upp bilder på lediga boenden och göra reklam för sin mäklarfirma kan locka till sig lite mer trafik till ens hemsida.

Alternativ brukar man säga att företagen som har visuellt drivande produkter lyckas bäst. Det ska vara många bilder och gärna uppdateras ofta. Det gör att även klädbutiker och liknande kan marknadsföra sig med goda resultat. Man ser ofta små annonser om kläder och accessoarer på Facebook och de är där av en enkel anledning: de får in nya kunder!

Pinterest

Ganska uppenbart vilka som passar bäst här: pyssel, kläder och inredning. 69 % av alla som besöker Pinterest är kvinnor, så fokus på kvinnliga produkter har större chans att sälja. Panduro är ett vettigt alternativ på denna sociala medie eftersom de säljer pysselsaker och ger mycket inspiration till skapande. Många som besöker Pinterest litar på informationen som skrivs där: så får ett företag beröm och goda betyg på Pinterest kommer andra besökare att vara mer benägna att shoppa hos det företaget.

Twitter

Informationsbaserade företag lyckas bra eftersom hela grejen med Twitter handlar om att skriva korta statusuppdateringar. Företag med stor gnutta humor eller vetenskapliga företag går bra, även tidningar kan dra nytta av denna sociala medie. Aftonbladet kan snabbt skicka ut notiser om vad som händer i världen och passar bra på Twitter. Genom att skriva smarta och informativa notiser som inte kräver lång tid att läsa, kan de locka fler att bli intresserade av vad företaget vill säga och ta sig tiden att lära sig mer om företaget.