Marknadsföring på sociala medier
Att marknadsföra sin organisation eller sitt företag på diverse olika sociala medier och sociala nätverk är idag nästan något av ett måste för de flesta. Det är en så pass stor och bred plattform att nå ut på om man använder sig av rätt sociala nätverk och lyckas med att rikta sin marknadsföring till rätt typ av användare och personer.
Många företag har både reklam och sponsoravtal med Facebook, såväl som helt egna sidor på Facebook. Till exempel företag som Betsafe går att hitta på en mängd olika sociala medier där bland annat Facebook är ett av dem. Via Facebook-sidan kan man då enkelt komma till företagets egna blogg på: http://blog.betsafe.com/en/ och ta del av kampanjer och erbjudanden. Andra typer av företag som har valt att marknadsföra sig via olika sociala medier är till exempel;
- bilföretaget BMW
- bilföretaget Audi
- kosmetika- och friskvårdsföretaget Loreal Paris
Det som gör reklam och olika typer av marknadsföring på sociala medier så pass populärt är bland annat möjligheten att skräddarsy sitt erbjudande och sin reklam till olika användare. Man kan också ha som strategi att satsa extra mycket på en viss geografisk region eller ett visst kundsegment, baserat på en rad olika smarta inställningar och preferenser som den som marknadsför själv får välja. Detta gör det extremt effektivt för även småhandlare att nå ut till sin lokala publik och få en större ström av besökare till ens hemsida eller kanske till den egna fysiska butiken. På detta vis och har det därför öppnats upp massa nya dörrar för hur företag på det mest effektiva sättet kan nå ut till sina kunder, på ett billigare sätt än någonsin tidigare. Därför är detta ett väldigt populärt sätt att göra reklam på.